Costa Rica

26 november tot 17 december 2012

De reis gaat dit jaar naar Costa Rica, weer eens een groepsreis. Lekker makkelijk, alles is als het goed is geregeld zoals vervoer en verblijf.

De vlucht van Amsterdam naar Londen begon al met een vertraging van 3 uur waardoor de vlucht van Londen naar Miami omgeboekt moest worden. In Miami hielden we hierdoor maar 2uur overstaptijd over voor de vlucht van Miami naar San Jose, de hoofdstad van Costa Rica, te halen.

De eerste dag moesten we al om 6 uur op, de bagage op de bus laden daarna 3 uur met de bus en 1 uur met de boot om in Tortuguero te komen. De volgende dag om 6 uur op om de kanalentocht te doen. s’Ochtends heb je de grootste kans om wild te spotten. s’Middags naar het dorp om op het strand te zoeken naar net uitgekomen jonge zeeschildpadjes. s’Avonds hebben we bij miss Junie gegeten, een begrip in Tortuguero, een dametje van 80 jaar dat zelf nog in de keuken staat.

Om 8.30 uur weer op om met de boot terug te gaan en met de bus naar Sarapiqui, onze volgende stop. Hier hebben we de cacau tour gedaan en s’avonds op jacht naar de wel bekende kikkertjes. s’Ochtends op eigen gelegenheid het Nationaal Park bezocht echter weinig gezien. In de loop van de middag op weg naar La Fortuna onze volgende bestemming. Hier hebben we een wandeling naar de vulkaan mond gemaakt waar als het niet bewolkt was geweest een heel mooi uitzicht had, helaas konden we dit niet bevestigen.

Vandaag rijden we via het Arenal-meer naar Rincón de la Vieja in de de provincie Guanacaste.

Hier hebben we een wandeling gemaakt naar een waterval in een sprookjesachtige omgeving. In dit gebied bevindt zich een van de actiefste vulkanen van Costa Rica. Dit zie je bij de wandeling waar we verschillende kokende modderpoelen passeren.

In het Monteverde reservaat ligt het enige nevelwoud van Costa Rica. Dit woud is beschermd en je vindt er een heel divers dieren- en plantenleven. Hier hebben we de canopy tour gedaan, je hangt dan in een gordel en  scheert zo over en tussen de boomtoppen aan een stalen kabel van platform naar platform.{mp4}canopy|480|270|{/mp4} In de avond een nightwalk gemaakt waar je in het donker met een gids op zoek gaat naar nachtdieren. Hier hebben we luiaards, slapende vogels en slangen gezien.

Vandaag lange reisdag naar San Gerardo de Dota, dat in een diep dan ligt en een waar paradijs is voor vogelliefhebbers. In deze mistige bossen wonen zo’n 200 vogelsoorten, waaronder de zeldzame quetzal, een vogel die in gevangenschap niet overleeft. Waar wij zowel het mannetje als het vrouwtje hebben gespot.

Om 9 uur vertrokken we naar Dominical, aan de pacifische kust. s’Ochtend zijn we naar een klein natuurpark ” Hacienda Baru” geweest en hebben daar capucijnapen, toekans en de curacau vogel gezien. s’Avonds moesten we onze bagage scheiden voor de trekking Corcovado.

Ara’s

Na het ontbijt vertrekken we naar Golfito, waar we per boot de Golfo Dulce naar Puerto Jiménez oversteken. Na de bagage in het hotel achtergelaten te hebben en alleen op weg met de dagrugzak vertrekken we met 4×4 aangedreven taxi’s richting Carate. Vanaf hier is het ongeveer 45 minuten lopen naar onze lodge in La Leona. De volgende dag vroeg op om met de trekking naar La Sirena te beginnen. Een 16 km lange wandeling met alleen de noodzakelijke spullen voor de nacht en een lunchpakket door het meest oorspronkelijke regenwoud van Costa Rica. Hier bleek geen slaapplaats voor ons geregeld te zijn. Na nadrukkelijk duidelijk gemaakt te hebben dat we er grof geld voor hadden betaald werd er iets geregeld. s’Avonds om 8 uur ging het licht uit het was pik donker. De volgende ochtend om 4 uur op om tapir’s te spotten, maar helaas geen tapir. Later die dag gelukkig nog wel een tapir tegen gekomen.

De volgende dag om 7.15 uur vertrokken voor de terug reis naar Carate waar we met de taxi naar het hotel werden gebracht waar we onze bagage hadden gedeponeerd. Op weg naar onze laatste bestemming Manuel Antonio. Een kustplaats met een klein nationaal park. Hierna weer richting San Jose voor de laatste overnachting in Costa Rica. Hierna weer richting huis.