Cuba

8 januari tot 1 februari 2014

Na ruim 10 uur vliegen, we onze bagage van de band hadden gehaald en de douane formaliteiten hadden afgerond stond er een taxi klaar om ons naar onze eerste ‘casa particulare’ te brengen.Na aankomst onze eerste stappen gezet in het oude cetrum van Havana en ook hebben we de eerste mojito van de vakantie gedronken. Er zullen er nog vele volgen.Het eersste wat op valt in Havana, eigenlijk heel Cuba, is het groot aantal oude auto’s. Het is net of je in een film terecht bent gekomen waar je zelf de hoodrol in speelt.

De volgende achtend bustickets naar Vinales geregeld, een rit van 4,5 uur. Daar aangekomen werden we opgehaald door de eigenaar van onze volgende casa. ’s Middags hebben we fietsen gehuurd en zijn een stuk wezen fietsen. De tweede dag in Vinales zijn we naar twee uitzichtspunten gewandeld waar je over het dal uitkijkt. Ook hebben we de bustickets naar onze volgende bestemming, Cienfuegos geregeld(6,5 uur).

In Cienfuegos is weinig te beleven Om de dag toch door te komen hebben we de excursie El Nicho (Waterval) geboekt. De dag daarna wilden we naar Trinidad, een ritje van 1.5 uur. Bij het reserveren werd alleen onze naam opgeschreven en moesten we een half uur voor vertrek van de bus aanwezig zijn om te betalen. De bus kwam uit Havana en bleek vol te zijn. Dit bleek echter niet de enige keer tezijn dat de bus vol zat want de taxi chauffeurs stroomden toe om ons voor hetzelfde geld in een oude amerikaan naar Trinidad te brengen.

Trinidad is een klein kleurrijk plaatsje met een oud historisch centrum. Daar aangekomen gelijk geinformeerd voor de bus naar de volgende bestemming, Camaguey. De bus naar Camaguey bleek echter al voor 3 dagen vol geboekt te zijn.  Toen maar een taxi geregeld. Met de taxi kregen we een lekke band, na deze verwisseld te hebben wilde de motor niet meer starten, maar na wat getimmer op de startmoter was dit euvel ook verholpen en konden we verder. De rit verliep verder probleemloos.Camaguey is een provinciehoofdstad waar wederom zeer weing te beleven is. De casa had veel weg van een hotel met een echte menu kaart.

Om naar Santiago de Cuba te gaan moesten we vroeg op. Om 5 uur ’s ochtends zou een taxi ons komen halen om ons naar het busstation te brengen waar de bus om 6.30 uur vertrok. Dit keer was er plaats, het was de nachtbus uit Havana. Na een rit van ruim 6 uur kwamen we in Santiago de Cuba waar ook weer een taxi klaar stond om ons naar onze casa te brengen.

Na deze steden werd het tijd om het strand te gaan bezoeken. Wij met de bus naar Baracoa, een lange maar zeer mooie rit langs de kust en door de bergen.Echter daar aan gekomen begon het te stort regenen. We zouden hier 3 dagen blijven. Elke dag regende het wel.

Hierna terug naar Santiago de Cuba en vandaar naar Bayamo, een klein en rustig plaatsje en daar is ook alles mee gezegd. Verder is ook hier niets te beleven. Na Baracoa terug naar Trinidad voor 2 dagen strand. ’s Ochtends vroeg, om 6.30 uur, aangekomen, gelijk casa geregeld. Daarna met de bus,als haringen zo druk,naar het strand. De tweede dag fietsen gehuurd en op de fiets naar het strand. Op weg terug bleken ze de band te hebben laten leeglopen, omdat we het belachelijk vonden om te betalen voor het parkeren van een fiets. Met de fietsen in een open truck werden we naar Trinidad terug gebracht.

Onze volgende bestemming was Santa Clara waar het mausoleum van Che Guevara staat. In Santa Clara zat de casa die wij wilden vol. De eigenaar wist wel een andere casa. Dit bleek een van de leukste casa’s van onze vakantie te worden. De laatste rit was met de taxi terug naar Havana.

In Havana aan gekomen bleek de casa die de eigenaar van de casa uit Santa Clara had gereserveerd vol te zitten. Ook deze eigenaar wist wel  een ander. Dit bleek de slechte casa van heel de vakantie. De eigenaresse wilde onze visa, die we na 8 uur nog niet terug hadden. Ze zei dat ze er mee naar de imigratie dienst moest, dat was de eerste keer dat wij dat hoorden. Zei vertelde dat de andere casa eigenaars dat ook hadden moeten doen. Na enige discussie kregen we onze visa terug. De rit naar het vliegveld verliep boven verwachting goed, We werden weg gebracht door haar zoon in een zeer oude dodge.