Sumatra-Bali

24 augustus t/m 24 september 2009

Nederland 27 ºC kan altijd beter 35 ºC, klam en vochtig. We zijn aangekomen in Medan, na een vliegreis van 13 uur. We hebben vanaf het vliegveld een taxi naar het busstation genomen waar we met een bus na 4 uur in St. Robert aankwamen en we achter op een motor moesten stappen met onze rugzak en na 3 kwartier eindelijk in Tankahan, onze eerste plaats van bestemming waren aangekomen.

In Tankahan aan gekomen eerst wat bij gekomen van de lange reis. De dag daarop hebben we een olifanten track gedaan door de rand van de jungle. Toen het tijd was om de olifanten te wassen kwam er een tropische regenbui. over ons heen. Toen we de volgende dag zaten te ontbijten stak er een varaan de rivier over. Daarna wat gerelaxed bij een heetwaterbron.

De volgende dag achter op de motor ,(dit keer zonder rugzak, daar hadden we een extra motor voor) richting Bukit Lawang. Een reis van 2,5 uur door palmolieplantages en zeer slechte drassige wegen. Diezelfde middag naar het voederen van de oerang oetangs geweest in het rehabilitatiecentrum waar we ook een zeer giftige moonsnake tegen kwamen. S’avonds hebben we een trektocht door de jungle geregeld voor de dag daarop. 7 uur lopen door het regenwoud, heuvel op en af op zoek naar de oerang oetangs, die we uiteindelijk hebben gevonden, met een lunch bestaande uit nasi goreng en fruit en raftend terug.

Na Bukit Lawang zijn we met de bus naar Berastagi vertrokken, daar kon je alleen komen als je eerst de bus naar Medan nam (4 uur) en daar overstapt op de bus naar Brastagi (2 uur). In Berastagi aangekomen een hotel gezocht en de volgende dag de Sibayak (een vulkaan) beklommen. Ook hebben we een vanuit Berastagi een dagtocht naar Lingga gemaakt , een oud Batakdorp, en naar Tongging.

De volgende bestemming was TukTuk op Samosir een eiland in het Tobameer. Om daar te komen moesten we 3 x met de lokale bus overstappen. Eerst de bus van Berastagi naar Kabanjahe en van daaruit naar Pematangsiantar om van daar uit de bus naar Parapat te nemen. Toen met de boot naar Samosir. De dag na aankomst zijn we naar Tomok gelopen, 5 km om daar het koningsgraf te bezoeken. De dag daarop hebben we een motor c.q. brommer gehuurd en het eiland rondgereden. Ook hebben we de bus reis naar onze volgende bestemming geregeld, Bukittinggi, een busreis van 15 uur.

De bus vertrok om 17.00 uur. Er werd constant harde Indonesische jengel muziek gedraaid, volgens ons om de chauffeur wakker te houden, dus van slapen kwam weinig terecht. Om 9.30 kwamen uit eindelijk in Bukittinggi aan. In Bukittinggi waren alle eet- en drinkgelegenheden dicht en gingen pas om 18.30 open omdat het ramadan was en er overdag niet mag worden gegeten en gedronken.S’middags wilden we een wandeling gaan maken naar een zilver stadje in de buurt, onderweg kwamen we iemend tegen die ons de weg zilde wijzen, althans dat dachten we. We hebben van alles gezien behalve het zilverstadje. Om eens iets anders te doen hebben de Minangkabau tour gedaan, langs traditionele huizen, koffiebranderij en palmsuiker fabriekje. De volgende dag zijn we naar het Maninjau meer geweest. De volgende ochtend hebben we een binnenlandse vlucht vanaf Padang naar Denpasar (Bali) en vervoer naar het vliegveld geregeld. De rest van de dag hebben we met een stel duitsers opgetrokken en zijn naar Fort de Kock en de dierentuin, wat er zeer armoedig uitzag maar waar volgens de duitser een geit met 5 poten zou zijn, geweest.

IOp Bali aangekomen met een tussenstop in Jakarta hebben we een taxi naar Jimbaran genomen waar we heerlijke vis hebben gegeten. Na 2 dagen Jimbaran zijn we richting Sanur gegaan waar we 1 nacht verbleven om daarna met de lokale boot (1,5 uur varen) naar Nusa Lembogan. Op de boot waren echter alleen toeristen en geen lokale bevolking. Op Nusa Lembogan, waar het enorm stonk naar zeewier wat de mensen hier laten drogen voor de chinese markt, hebben we hanengevechten gezien die eigenlijk verboden zijn. Een echte mannen aangelegenheid waar behoorlijk wordt gegokt. We hebben ook een middag gesnorkeld wat erg wennen is maar als je het eenmaal doorhebt zeer leuk is. He is net of je in een zee aquarium zwemt zoveel gekleurde vissen en koraal. Na het snorkelen hebben we heerlijke Jacket Fish hebben gegeten. De volgende dag terug naar Sanur.

Na Sanur richting Tirtagangga waar we door de rijstvelden opgebouwd uit terrassen hebben gewandeld met een lokale gids. Na Tittagangga washet tijd voor onze laatste bestemming Ubud. Een van de eerste dingen die we in Ubud deden was kijken of Dewa’s warung er nog was, het eten is daar nog steeds lekker en goedkoop. In Ubud hebben we ons opgegeven voor een balinese kookworkshop bij cafe Wayan. Dit beviel zo goed dat we hebben besloten nog een kookworkshop te volgen waarbij we eerst naar de markt gaan. Zaterdag ochtend was er een aardbeving met de kracht van 6,4 op de schaal van richter een hele vreemde gewaarwording.

Het regent nu al constant 3 dagen, het regenseizoen is begonnen. Het eind van de vakantie komt in zicht en ook aan deze belevenis is een eind gekomen.