Thailand

10 November tot 10 December 2011

Op 10 November vertrokken we richting Thailand waar op dat moment een natuurramp plaatsvindt. Er zijn grote overstromingen door de moesson regen. Bangkok dreigt te onderstromen. Aangekomen op het vliegveld Suvarnabhumi hebben we bij de toeristen informatie gevraagd of Bangkok qua overstroming veilig was. Daar werd verteld dat sommige wijken(waaronder het centrum) niet onderwater stondt en dat dat veilig was. We moesten de citytrain nemen en vandaar een taxi die ons naar de wijk Banglampoo kon brengen. De dag na aankomst zijn we naar de rivier de Chao Praya gelopen waar het water tot over de kade kwam, dus zeer hoog stond. Hierna hebben we het Grand Palace bezocht, een en al pracht en praal.

Via een toeristenburo hebben we een binnenlandse vlucht naar Chiang Mai geboekt en tevens een slaapplaats en een trekking van 3 dagen, De dag nadat we in Chiang Mai waren aangekomen hebben we een stadswandeling langs alle boedistische tempels gemaakt. s’Avonds moesten we om 17.30 uur terug in het guesthouse zijn voor de bespreking van de jungletrekking die we de dag daarop zouden gaan maken.

De ochtend daarop werden we om 10 uur opgehaald met een 4 wheeldrive met 11 andere personen. Na een autorit van 1 uur werden we eerst naar olifanten gebracht waar we een uur op hebben gereden. Hierna verder met de 4 wheeldrive en werden we na 15 minuten afgezet en moesten we te voet verder. Na een wandeling van 30 minuten kwamen we aan bij een waterval en was het tijd voor de luch. Na 1 uur gingen we verder en na 3 uur kwamen we aan in het basiskamp waar we sliepen(Karen villige). De volgende dag bleven we met 4 mensen over, de rest ging terug, en hebben we een tocht van 5 uur door de jungle gemaakt met een gids. De laatste dag van de trekking zijn we langs een schooltje op 30 minuten lopen van het basiskamp geweest en daarna na 1,5 uur lopen kwamen we uit bij een andere waterval. Na nog 1,5 uur te hebben gelopen zijn we bij het begin punt uitgekomen waarna we een bamboo rafting hebben gedaan en terug gebracht werden naar ons guesthouse.

De dag na de trekking hebben we de Wat Suthep bezocht, een tempel op een berg waar je een goed uitzicht over Chiang Mai hebt, tenminste als het niet bewolkt was geweest. s’Middags hebben we een Thaise kookcursus gevolgd.

De volgende dag met de bus naar Chiang Rai waar we een slaapplaats bij iemend in huis vonden. We mochten van alles gebruik maken. De dag na aankomst hebben we fietsen gehuurd en zijn naar de witte tempel gefietst, een afstand van 15 km wat niet meevalt met de staat war de fietsen zich in bevonden en de temperatuur. Ook hebben we een dagtocht naar de grens van Myanmar en Laos gemaakt.

Na Chiang Rai hebben we de bus naar Sukhotai genomen, een reis van 9 uur. De dag na aankomst de oude stad bezocht, tenminste wat er van over was. De volgende bestemming een busreis naar Bangkok van 7 uur. In Bangkok aangekomen besloten we om met een minibus naar Kanachaburi te gaan een reis van nogeens ruim 3 uur. Hiervonden we een guesthouse met bamboohutjes op het water waar we uitkeken op de welbekende brug over de Kwai. In Kanachaburi hebben we de Erawan watervallen bezocht.

De volgende ochtend het vervoer naar Koh Lanta, een eiland in het zuiden geregeld. Eerst met een minibusje naar Bangkok, duur 5 uur wegens de overstromingen en vandaar overstappen op een grote bus richting Surat Thani, duur 14 uur. En daar weer overstappen op een minibusje en de ferry naar Koh Lanta, duur 2 uur. In het minibusje twee andere nederlanders uit Renesse ontmoet waar we de avonden mee door hebben gebracht. Ik had al snel de naam Mr Leo (Thais biermerk). De eerste dag hebben we fietsen gehuurd. De tweede dag toch maar een scooter.

Na Koh Lanta met de boot naar Koh Phi Phi. Een eiland waar geen autoverkeer is. De eerste dag op Koh Phi Phi naar het viewpoint gelopen de tweede dag hebben we een dagtrip gemaakt waarbij we op verschilden plaatsen konden snorkelen.

Na Koh Phi Phi op weg naar Railay dat alleen over water te bereiken is omdat het door hoge rotsen wordt afgescheiden van het vasteland. Na Railay een nacht naar Ao Nang dat niet ver van Railay ligt. Voor de laatse afsluitende dagen nog een dag een jungletrek in Khao Sok. Daarna terug naar Bangkok voor de terugvlucht.