Marokko

14 dagen  –  april 2006

Het Hollandse weer zit nooit mee, als wij vertrekken regent het pijpenstelen en komen klets nat op Schiphol aan. Waarom zal je je haar nog föhnen. In het vliegtuig werd een constant gillende man door de luchthavenpolitie verwijderd. Dit geeft hoop voor de rest van de reis. In Casablanca aangekomen maakten we kennis met de groep en met de reisleider. Die hard heen en weer liep en gebaren maakte met zijn handen. Het leek of hij het verkeer stond te regelen op een druk kruispunt. Wij werden verdeeld over twee auto’s, een bus en een 4WD.
Wij gingen in de 4WD waar wij  samen met twee vrolijke gezellige meiden niet meer uit kwamen tijdens de reis. En natuurlijk een chauffeur Iggy. We gingen gelijk op weg naar de grote moskee. Iggy raakte al snel de weg kwijt.

De volgende dag na het ontbijt richting Rabat waar we een mausoleum bezochten. Daarna richting Meknes. Weer raakte Iggy de weg kwijt (waarschijnlijk is hij analfabeet en kon hij de verkeersborden niet lezen). Ik heb via de verkeersborden toen gezegd waar hij links of rechts af moest gaan richting Meknes. Zo kreeg ik een bepaalde band met Iggy. Om 3 uur kwamen we in Meknes aan waar we +/- 2 uur door de oude medina (centrum) hebben geslenterd.

s ‘Nachts hadden ze bij de bus een raam ingeslagen. Er moest een nieuw raam ingezet worden en nadat dat was gebeurt vertrokken we 1,5 uur later dan de bedoeling was richting Moulay Idriss. Een bedevaart plaatsje. Na een rondleiding gehad te hebben door een plaatselijke gids gingen we richting Volubilis, een oude Romeinse nederzetting. Na hier te hebben rondgedoold gingen we richting Fez.

s’ Ochtends met een gids naar het koninklijk paleis en een tegelbakkerij en daarna de souks in, een wirwar van kleine straatjes (meer dan 1000) waar je zonder gids zeker verdwaald. Hier hebben we een leerlooierij, een wolververij bezocht en hebben we in een Riad gegeten.

De volgende ochtend om 8 uur vertrokken we richting Midelt via Ifrane. We maakten een tussenstop toen we enkele apen zagen en we hebben een wandeling bij een meer gemaakt.Het hotel in Midelt viel tegen, maar ja bij gebrek aan beter.

Om 8.30 uur werden we door 3 Mercedes busjes (Ford transit vorm) opgehaald om via een onverharde weg na 1,5 uur  rijden af te zetten voor een wandeling over het Cirque de Jaffar. Tijdens de wandeling hebben we thee gedonken bij half nomaden en hebben we in een smalle kloof geluncht.

In de ochtend weer op pad richting Erfoud. Iggy pakte tijdens het rijden mijn hand en liet hem niet meer los, ik mocht mee sturen. Onze bagage lieten we in het hotel in Erfoud achter en gingen met 4WD’s richting Merzouga, waar we op dromedarissen de Sahara in gingen. Er heerste op dat moment een zandstorm, waardoo r de rit werd uitgesteld. Na 1 uur wachten stormde het nog steeds waardoor we de mooie zonsondergang wel konden vergeten. Maar toch op de dromedaris op weg gegaan. In een lange karavaan kwamen we na 1,5 uur zand eten aan bij het tenten kamp waar we buiten hebben gegeten toen de storm wat was gaan liggen. s ‘Nachts in de open lucht geslapen. Wat een stilte heerst hier.

s’ Ochtends werden we wakker door de warmte van de zon. Het uizicht was echt schitterend, alleen maar zandbergen. De vorige dag konden we dit niet zien door de zandstorm en omdat het toen we vertrokken al donker was. Rond 8 uur gingen we op de dromedarissen terug richting Merzouga, waar we hebben ontbeten. Vanaf hier weer met de 4WD richting Erfoud waar we het Sahara zand van ons konden afspoelen in het zwembad.

De volgende dag vertrokken we later dan de bedoeling was om dat onze 4WD was ingesloten door andere auto’s. Maar eindelijk toch op weg richting de Todrakloof. Tijdens deze reis werd de band tussen Iggy en mij steeds inniger we maakten samen hand in hand een wandeling. Voordat we in de kloof aankwamen hebben we een mooie wandeling gemaakt (deze keer niet met Iggy). Toen we eindelijk in de Todrakloof aankwamen  begon het wat te regenen.

Om 8 uur vertrokken we richting Gorges de Dades, hier hebben we weer een wandeling gemaakt met een lokale gids. Na de wandeling gingen we lunchen onderweg naar het restaurant begon het te hagelen. Wel vreemd hagel als het 22 graden is. Na de lunch richting Quarzazate.

Om 7 uur vertrokken we uit het pittoresk gelegen Quarzazate richting Marakesh. De band tussen Iggy en mij werd nog heftiger. Daarom had de groep besloten , om dat we na vandaag afscheid van Iggy moesten nemen, om door mij een speech te laten houden voor Iggy. Het is in de schaduw 35 graden. Hierna zijn we de souks van Marakesh ingegaan. De laatste dag alweer. We hebben de graven van de Sadiers en de 2 paleizen bezocht en door de souks geslenterd om souvenirs te kopen. Aan het einde van de dag naar de tuinen van Marjorelle geweest om wat bij te komen van de drukte. En helaas is er weer een vakantie voorbij.